Varning för långt inlägg.

Mobbning
Har varit mycket snack om mobbning i våran klass/skola nu på sista tiden, och eftersom det inte alltid är så lätt att uttrycka det man känner och tycker när det står massa lärare/föräldrar/barn och lyssnar så tänkte jag att jag skulle göra det här istället. Och ja, jag vet att detta är en blogg så dom som detta berör kommer mest troligt läsa dethär, mina lärare kommer mest troligt också se detta inlägg (fick veta idag att dom läser bloggar, min också?)
I alla fall, det har tydligen pågått mycket mobbning i våran klass, det är nästan alla tjejjer som blivit mobbad någon gång(enligt lärare) fast jag har aldrig utsatts för mobbning(enligt lärare). Inte för att vara respektlös eller kränkande mot någon nu, men hur fan tänkte ni nu? Har jag aldrig utsatts för mobbning? Lilla vänner, hela min skolgång har gått ut på att vara mobbad. Eller från 1-4 i alla fall. I 5,6 blev det bättre, men det var aldrig bra.
Om det är någon som vet hur det känns att vara mobbad är det jag. Och nu snackar jag inte lite "taskiga kommentarer, onda blickar, skit snack" mobbning, nu pratar jag om riktigt, skrika ord efter en, slå/sparka mobbning. Vända alla i klassen mot den mobbade mobbning. Men jag överlevde, jag blev om någon starkare av det. Men visst, inte fan tänkte jag under tiden när detta pågick att jag skulle klara mig ut ur det. Jag var tjock, inte speciell vacker och på det klassades jag som en under "emo" kategorin. Och trots detta får jag minst en gång per dag höra att jag minsann har det lätt, att jag inte vet hur det känns att vara "utsatt".
Nu till lärare, jag har en liten fråga. Hur kommer det sig att vissa mobbningsfall blir mer uppmärksammade än andra? Ingen av er kan ärligt säga att det är för att vissa är starkare än andra. För jag kan lova er, att det inte finns en enda person som är stark under en pågående mobbning.
Vad anser jag vara mobbning då? Jag är väl medveten att det står i "kursplanen" för friends osv.. att mobbning är när man t.ex diskriminerar någon eller kränker någon. Men jag tror att mobbning är olika från person till person. För mig, och nu pratar jag bara om mig, så är mobbning när man upprepar en eller flera saker som man vet skadat eller sårar en annan person medvetet. Det kan vara att man kallar någon för hora, emo, fjortis osv.. Eller att man slår någon. Kanske är det alltid Pär som får pikar om att han hår är för långt. Det anser jag också vara mobbning.
Men, något som jag inte skulle lägga under kategorin mobbning är(mina åsikter, har varken rätt eller fel) är blickar, ni vet. När man ger någon "bitchblickar". Visst, jag har gett många såna blickar med vilja. Men det kan hända att jag ger sånna utan att veta det. Det är inget jag menar, bara hur jag ser ut och beeter mig liksom.
Hur kan man lös mobbning då? Jag tror att det måste lösas av mobbaren/offret och anhängarna själva. Jag tror inte någons förälder eller lärare kan lösa det åt en. Jag tror inte heller att det alltid går att lösa med bästa resultat som går att få. Men något som stör mig någon in i helvete är när "offret" är den som får allas förtroende. För jag har varit på båda sidorna och tro mig. Det är inte alltid "offret" det är synd om. Och när man blivit utsatt för något som det har man ofta tendens att överdriva.
Men som sagt, dethär är bara mina tankar, vad jag tycker. Inget här är rätt och inget här är fel. Det är bara mina tankar. Tror inte så många ides läsa, men om ni gjorde det;
Ta inte in det här, kom inte ihåg det här. För jag kan garantera er att ni aldrig kommer ha någon nytta av detta, som sagt det är bara mina åsikter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0